زمان انتشار خبــر : ۴ سال قبل
زمان انتشار خبــر : ۴ سال قبل
مشروح خبر
به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، امضای توافق صلح و همکاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی تاثیرات گستردهای بر محاسبات منطقهای و از جمله بر روی انتقال انرژی دارد. اکنون از تغییر مسیر پروژه خط لوله نفت ایلات-اشکلون سخن میرود.
روزنامه دویچه وریتشافت ناخریشتن (اخبار اقتصادی آلمان) مقالهای درباره تغییر سرنوشت خط لوله انتقال نفت ایلات-اشکلون دارد.
پروژه خط لوله نفت ایلات-اشکلون در سالهای دهه ۶۰ میلادی و در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی بین ایران و اسرائیل شکل گرفت. این پروژه قرار بود نفت خام ایران را از طریق خاک اسرائیل به اروپا منتقل کند.
قرار بود نفت خام ایران به بندر ایلات واقع در جنوب اسرائیل منتقل شود و سپس از آنجا به اشکلون، واقع در شمال آن کشور انتقال یافته و راهی بازارهای اروپا گردد.
انقلاب اسلامی در ایران اجرای این پروژه را متوقف کرد. سالها پس از پایان اجرای این پروژه، شرکت ایلات-اشکلون تصمیم گرفت مسیر انتقال نفت را از جنوب به شمال به مسیر شمال به جنوب تغییر بدهد. قرار بر این بود که نفت خام روسیه و جمهوری آذربایجان از طریق اشکلون به ایلات منتقل شده و سپس راهی بازارهای آسیا گردد.
اکنون، سرنوشت این خط لوله استراتژیک اسرائیل بار دیگر تغییر کرده است. توافق صلح و همکاری بین امارات و اسرائیل، بار دیگر بر اهمیت این خط لوله افزوده و مسیر دوباره از جنوب (ایلات) به شمال اسرائیل (اشکلون) تغییر کرده است.
قرار است نفت خام امارات و بحرین از طریق این خط لوله به اروپا منتقل شود. موضوعی که عملا ناخشنودی ترکیه را در پی خواهد داشت.
رقیبی برای کانال سوئز؟
اسرائیل پس از بهبود مناسبات با امارات و تجدید نظر در نحوه استفاده از خط لوله ایلات-اشکلون نگران ناخشنودی مصر بود. از این رو، مقامات اسرائیلی بر مناسبات خوب خود با مصر تاکید کرده و گفتهاند که به هیچ روی مایل نیستند به این مناسبات که تضمین کننده صلح و ثبات در خاورمیانه است، آسیبی وارد سازند.
کانال سوئز نقشی تعیین کننده در حمل نفت خام به بازارهای اروپا دارد. گفته میشود که خط لوله انتقال نفت ایلات-اشکلون میتواند حدود ۱۵ درصد از انتقال نفت خام به اروپا را تامین کند. موضوعی که میتواند بر میزان درآمد مصر از انتقال نفت از کانال سوئز تاثیری منفی بنهد.
مقامات اسرائیل اعلام کردهاند که در این رابطه با مصر گفتوگو و مذاکره خواهند کرد. لازم به یادآوری است که عبور سوپرتانکرها (تانکرهای سوپرمکس) از کانال سوئز در شرایط کنونی ناممکن شده است و مصر قادر به ارائه خدمات به این تانکرهای بزرگ نیست. از این رو، خط لوله انتقال نفت ایلات-اشکلون میتواند مکملی برای کانال سوئز باشد.
شرکت مهندسی آسیاوات به عنوان یکی از باسابقه ترین شرکت های ایرانی در حوزه مدیریت بهینه سازی انرژی در کشور در راستای ارتقای فرهنگ مدیریت بهینه سازی و اطلاع رسانی جدیدترین اخبار این حوزه اقدام به راه اندازی واحد خبر نموده است. کلیه اخبار منتشر شده از خبرگزاری های معتبر جمهوری اسلامی ایران تامین می گردد.
شرکت مهندسی آسیاوات به عنوان یکی از باسابقه ترین شرکت های ایرانی در حوزه مدیریت بهینه سازی انرژی در کشور در راستای ارتقای فرهنگ مدیریت بهینه سازی و اطلاع رسانی جدیدترین اخبار این حوزه اقدام به راه اندازی واحد خبر نموده است. کلیه اخبار منتشر شده از خبرگزاری های معتبر جمهوری اسلامی ایران تامین می گردد.